Český krajanský spolek v Aténách

leden 2020

4. třída

V lednu jsme se ve 4. třídě zabývali především opakováním. Konkrétně jsme si různými způsoby zopakovali rod mužský, střední a ženský. Další součástí našich hodin bylo opakování pádů. Neuteklo nám ani důkladné opakování vyjmenovaných slov po B a P. Dále jsem se podívali na slovní druhy, ve kterých budeme v únoru pilně pokračovat. Zábavnou formou jsme procvičili také čtení, u kterého jsme se nejednou zasmáli. A na závěr, abychom se odreagovali, jsme si zahráli velmi krutý souboj v Člověče, nezlob se.

3. a 8. třída

V lednu proběhla výuka u 3. a 8. třídy pouze dvakrát, i přesto jsem se ale snažili udělat kus práce. Na začátku hodin jsme se vždy snažili o naladění se na český jazyk pomocí her.  Třeťák i osmačka si aktivně procvičili a připomněli řady dosud probraných vyjmenovaných slov. Oba ročníky si také na tabuli i formou diktátu procvičily gramatiku. V žákyní osmé třídy jsme si zopakovaly podmět a přísudek, větu jednočlennou, dvojčlennou a větný ekvivalent. Dále jsme také začaly s novou látkou, a to s poměry mezi hlavními větami. Zatímco ve třetí třídě jsme se vrátili k ohebným slovním druhům. Společně jsme také přečetli jednu z pověstí a ukázku ze Strašidla cantervillského. Strašidla ani češtiny jsme se ale nezalekli a s chutí jsme si ještě na závěr lednové výuky připomněli některá česká přísloví.

Čeština jako cizí jazyk

V lednu jsme měli tři vyučovací hodiny. První hodina byla seznamovací, protože to bylo pro nás první setkání. Využili jsme to i jako příležitost, aby se děti naučily představovat se. Pokračovali jsme s tématem "rodina" a opakováním látky z minulých měsíců. Jako novou látku jsme začali probírat téma "lidské tělo" a budeme v tom pokračovat i v následujícím měsíci.

Co se týče tématu "rodina", zopakovali jsme si slovíčka označující členy rodiny, každé dítě si vyplnilo svůj rodokmen a také jsme pracovali s učebnicí "Já a můj svět". Konkrétně jsme se naučili názvy místností v domě a jejich zařízení a diskutovali jsme o volném času rodiny (jak rodina tráví společně volný čas, co doma dělají apod.).

Naším hlavním tématem se stalo "lidské tělo". Naučili jsme se části těla a zejména jsme se věnovali tvorbě množného čísla (např. oko-oči, ucho-uši). Kromě toho jsme si zopakovali slovní zásobu související s počasím a oblečením s pomocí pracovních listů a her.

Procvičovali jsme čtení na různých textech naší tematiky. Také jsme si přečetli pohádku "o Budulínkovi", se kterou se děti seznámily v minulém měsíci.

Naše hodiny jsme končili vždy nějakou hrou, aby se děti uvolnily (stolní hra, pexeso, domino, "bomba").

Διδασκαλία της τσέχικης ως ξένης γλώσσας

Τον μήνα Ιανουάριο έγιναν τρία μαθήματα. Το πρώτο μάθημα ήταν μάθημα γνωριμίας, καθώς ήταν η πρώτη μας συνάντηση. Εκμεταλλευτήκαμε το γεγονός, ώστε τα παιδιά να μάθουν να παρουσιάζουν τον εαυτό τους. Συνεχίσαμε με τη
θεματική ενότητα «Οικογένεια» και με  επανάληψη ενοτήτων από τη διδακτέα ύλη
προηγούμενων μηνών. Κάναμε εισαγωγή στη νέα θεματική ενότητα «Ανθρώπινο σώμα», με την οποία θα συνεχίσουμε και τον επόμενο μήνα.

Όσον αφορά τη θεματική ενότητα «Οικογένεια», κάναμε επανάληψη στο σχετικό με
τα μέλη της οικογένειας λεξιλόγιο, τα παιδιά συμπλήρωσαν το οικογενειακό τους δέντρο και επίσης δουλέψαμε με το υλικό από το εγχειρίδιό μας «Já a můj svět». Πιο συγκεκριμένα, μάθαμε να ονοματίζουμε τους χώρους του σπιτιού και τον εξοπλισμό τους και συζητήσαμε για τον ελεύθερο χρόνο της οικογένειας (πώς περνούν τον ελεύθερο τους χρόνο μαζί, τι κάνουν στο σπίτι κλπ.).

Κύρια θεματική μας αποτέλεσε η ενότητα «Ανθρώπινο σώμα». Μάθαμε τα μέρη του σώματος και δώσαμε ιδιαίτερη έμφαση στο σχηματισμό του πληθυντικού αριθμού (π.χ. μάτι – μάτια, αυτί-αυτιά ). Εκτός αυτού κάναμε επανάληψη σε λεξιλόγιο σχετικό με τον καιρό και την ένδυση, με τη βοήθεια φύλλων εργασίας και παιχνιδιών.

Εξασκηθήκαμε στην ανάγνωση, διαβάζοντας διάφορα κείμενα από την εκάστοτε θεματική. Επίσης, διαβάσαμε το παραμύθι «o Budulínkovi», με το οποίο είχαν πρώτη επαφή τον προηγούμενο μήνα.

Τα μαθήματά μας τελείωναν πάντα με κάποιο παιχνίδι, με σκοπό να χαλαρώσουν τα παιδιά (επιτραπέζιο παιχνίδι, παιχνίδι μνήμης, ντόμινο, «βόμβα»).

Předškoláci

V lednu proběhla vzhledem k nemocem pouze jedna hodina předškoláků. Ukazovali jsme si fotky z Vánoc a povídali si, co jsme všechno zažili o vánočních prázdninách a také, co nám nadělil Ježíšek. Následně jsme zopakovali písmena abecedy A až O. Zbytek hodiny jsme věnovali tématu zimy. Jaké zimní sporty známe a co k nim potřebujeme, co dělají zvířátka v zimě, které z nich spí…Na závěr jsme si popovídali o zvířeti z ledového severu- ledním medvědovi a také jsme si s ním udělali obrázek pomocí obkreslení dlaně.

Zdroje: časopis Puntík, stránky www.detskestranky.cz, pracovní list ze sešitu Mámo, táto, pojď si povídat z ediční řady Domácí příprava pro šikovné děti, kniha Rok v lese